Historia tramwajów w Görlitz i sąsiednim Zgorzelcu jest interesującym przykładem rozwoju transportu miejskiego na pograniczu niemiecko-polskim, zwłaszcza że te dwa miasta były kiedyś jednością, a Zgorzelec był wówczas dzielnicą Görlitz (Moys).
Uruchomienie linii tramwajowej w Görlitz
Pierwszą linię tramwajową w Görlitz uruchomiono 25 sierpnia 1882 roku. Była to linia konna, która kursowała na trasie z dworca kolejowego do Placu Dolnego (Niedermarkt). W 1897 roku dokonano elektryfikacji linii, co znacznie poprawiło jakość transportu. W ciągu kolejnych dekad sieć tramwajowa była sukcesywnie rozbudowywana, obejmując różne części miasta, w tym dzielnice na obrzeżach.
Najdłuższa trasa i stacja końcowa w Moys (Zgorzelec)
Najdłuższą trasą tramwajową w Görlitz była linia, która prowadziła od północnych dzielnic miasta, aż do dzisiejszego Zgorzelca (Moys). W czasach, gdy Görlitz i Moys były jednym miastem, tramwaje kursowały przez most nad Nysą Łużycką, łącząc centrum Görlitz z dzielnicą Moys (obecnie Zgorzelec). Tramwaje dojeżdżały na dworzec kolejowy w Moys, który znajdował się w rejonie dzisiejszej ulicy Warszawskiej w Zgorzelcu.
Linia tramwajowa z Görlitz do Moys była częścią rozbudowanej sieci, łączącej przemysłowe dzielnice z centralną częścią miasta. Tramwaje nie tylko przewoziły pasażerów, ale były również wykorzystywane do transportu towarów, co było istotne dla przemysłowych zakładów działających w regionie.
Zakończenie ruchu tramwajowego w Zgorzelcu
Po II wojnie światowej, gdy granica polsko-niemiecka została ustalona na Nysie Łużyckiej, Zgorzelec stał się częścią Polski, a Görlitz pozostało w Niemczech. Mosty łączące te dwa miasta zostały zniszczone, co doprowadziło do przerwania komunikacji tramwajowej pomiędzy Görlitz a Zgorzelcem.
Ostatnie tramwaje kursowały w Zgorzelcu do 19 czerwca 1945 roku, kiedy to zostały zatrzymane w wyniku zniszczeń wojennych oraz nowego podziału politycznego. Po wojnie Zgorzelec nie zdecydował się na odbudowę sieci tramwajowej, natomiast Görlitz kontynuowało rozwój swojej sieci, choć z czasem zmniejszała się jej skala. Obecnie sieć tramwajowa działa jedynie w Görlitz, a komunikacja pomiędzy dwoma miastami odbywa się autobusami lub samochodami przez nowo wybudowane mosty.
Napisz komentarz
Komentarze