Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 15 marca 2025 19:36
Reklama dotacje unijne dla firm

Zgorzelec. Tramwaj zderzył się z samochodem dostawczym. Zobacz archiwalne zdjęcia

Brzmi niedorzecznie? A jednak się zdarzyło! Przed II wojną światową Zgorzelec stanowił dzielnicę Görlitz, a tramwaje kursowały m.in. przez dzisiejszą ulicę Warszawską. To tam właśnie doszło do poważnego wypadku z udziałem tramwaju i samochodu dostawczego, co można zobaczyć na archiwalnych zdjęciach. Jeśli interesuje cię historia Zgorzelca i Görlitz to zapraszamy do lektury.
Zgorzelec. Tramwaj zderzył się z samochodem dostawczym. Zobacz archiwalne zdjęcia

Źródło: fotopolska.eu

Historia tramwajów w Görlitz i sąsiednim Zgorzelcu jest interesującym przykładem rozwoju transportu miejskiego na pograniczu niemiecko-polskim, zwłaszcza że te dwa miasta były kiedyś jednością, a Zgorzelec był wówczas dzielnicą Görlitz (Moys).

Uruchomienie linii tramwajowej w Görlitz

Pierwszą linię tramwajową w Görlitz uruchomiono 25 sierpnia 1882 roku. Była to linia konna, która kursowała na trasie z dworca kolejowego do Placu Dolnego (Niedermarkt). W 1897 roku dokonano elektryfikacji linii, co znacznie poprawiło jakość transportu. W ciągu kolejnych dekad sieć tramwajowa była sukcesywnie rozbudowywana, obejmując różne części miasta, w tym dzielnice na obrzeżach.

Najdłuższa trasa i stacja końcowa w Moys (Zgorzelec)

Najdłuższą trasą tramwajową w Görlitz była linia, która prowadziła od północnych dzielnic miasta, aż do dzisiejszego Zgorzelca (Moys). W czasach, gdy Görlitz i Moys były jednym miastem, tramwaje kursowały przez most nad Nysą Łużycką, łącząc centrum Görlitz z dzielnicą Moys (obecnie Zgorzelec). Tramwaje dojeżdżały na dworzec kolejowy w Moys, który znajdował się w rejonie dzisiejszej ulicy Warszawskiej w Zgorzelcu.

Linia tramwajowa z Görlitz do Moys była częścią rozbudowanej sieci, łączącej przemysłowe dzielnice z centralną częścią miasta. Tramwaje nie tylko przewoziły pasażerów, ale były również wykorzystywane do transportu towarów, co było istotne dla przemysłowych zakładów działających w regionie.

Zakończenie ruchu tramwajowego w Zgorzelcu

Po II wojnie światowej, gdy granica polsko-niemiecka została ustalona na Nysie Łużyckiej, Zgorzelec stał się częścią Polski, a Görlitz pozostało w Niemczech. Mosty łączące te dwa miasta zostały zniszczone, co doprowadziło do przerwania komunikacji tramwajowej pomiędzy Görlitz a Zgorzelcem.

Ostatnie tramwaje kursowały w Zgorzelcu do 19 czerwca 1945 roku, kiedy to zostały zatrzymane w wyniku zniszczeń wojennych oraz nowego podziału politycznego. Po wojnie Zgorzelec nie zdecydował się na odbudowę sieci tramwajowej, natomiast Görlitz kontynuowało rozwój swojej sieci, choć z czasem zmniejszała się jej skala. Obecnie sieć tramwajowa działa jedynie w Görlitz, a komunikacja pomiędzy dwoma miastami odbywa się autobusami lub samochodami przez nowo wybudowane mosty.


Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu

Autor: fotopolska.eu


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Barbara Kiełdanowicz 22.10.2024 06:33
uwielbiam takie fotografie, super artykuł

Renata 19.10.2024 19:09
Dzisiejszy Zgorzelec to była prawobrzeżna część Görlitz. Nie nazywał się Moys, ale po prostu Gõrlitz. Moys natomiast, dzisiaj nazywany przez nas Ujazdem, to była odrębna podzgorzelecka miejscowość - wieś, w której znajdowały się folwarki zamożnych mieszczan z Görlitz. Miasto Görlitz przez lata nabywało majątki znajdujące się we wsi, ale do miasta Moys został włączony dopiero w 1925 lub 1929 roku, zachowując nazwę - Görlitz Moys i był raczej rodzajem dzielnicy. Taką też nazwę nosił przystanek kolejowy, dzisiaj Zgorzelec- Ujazd, który wybudowano na granicy wsi Moys i prawobrzeżnej części Görlitz, której rozwój zauważalnie przyspieszył pod koniec XIX w.

K. 14.10.2024 22:59
Warszawska do poznania ale też nie. Szok

Lilith 10.10.2024 21:16
Ale to pięknie kiedyś wyglądało. Wszystko takie eleganckie, wysmakowane. Nawet te tramwaje. Chyba urodziłam się nie w tej epoce :/

K
Kierownik 10.10.2024 12:58
Ale dziwnie patrzeć na Zgorzelec jak kiedyś wyglądał ale ładnie

Idzia 10.10.2024 12:52
Kiedyś było naprawdę ślicznie. Szkoda, że wiele z dawnej architektury zostało zniszczone :(

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE:
Reklama
Reklama